مقالات مرتبط با ماشین آلات صنایع غذایی، محصولات و مواد غذایی
مقاله شماره 1
بستهبندی، جزء ضروری یک محصول است که شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف بر عهده دارد. علم طراحی بستهبندی؛ دانش، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری، انبارش، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و بهکارگیری آن است به گونهای که از سویی کمترین آزار در هنگام تولید تا مصرف به محتوای محصول و از سوی دیگر به محیطزیست وارد گردد.
بستهبندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی، و تولید بستهها میشود. بستهبندی بهطور بسیار جامعی بر زندگی سایه افکندهاست، بهطوریکه در اطراف خود آن را مشاهده میکنیم. از اقلام مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک مانند محصولات پتروشیمی همه با بستهبندی مرتبط هستند.
وظیفه اصلی بستهبندی محافظت از محصول است. بستهبندی با برچسبهای استاندارد این امکان را میدهد تا متوجه شویم چه گونه محصولی درون بسته قرار دارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چگونه است. سازمان جهانی استاندارد (ISO) و سازمانهای معتبر و ملی استاندارد کشورهای پیشرفته گامهای مهمی در تدوین استانداردهای بستهبندی و مشخصات فنی آن برداشتهاند.
طراحی بستهبندی شامل طراحی فیزیک بستهبندی و گرافیک آن است. طراحی بستهبندی باید زیرگروه طراحی محصول باشد به گونهای که به طراحی بستهبندی به عنوان جزئی از پویش عملیات طراحی محصول نگریسته شده و همپای آن شروع شود و انجام یابد.
تاریخچه بسته بندی مدتهای طولانی است که از بستهبندی برای حفاظت کالاها استفاده میشود. اکنون میتوان گفت که همه محصولات بهصورت بستهبندی به مشتریان ارائه میگردد. بستهبندی از آن جهت که میتواند به کالا ظاهری زیبا و از نظر فنی نسبت به دیگر کالاها نمایی برتر بخشد، مورد توجه بسیار قرار میگیرد.
و از آنجایی که ظاهر مناسب بستهبندی محصول نقش بسزایی در انتخاب محصول توسط مشتری دارد، و سبب جلب نظر مشتریان میگردد، بدین جهت بستهبندی دارای نقش بسیار مهمی است.
بستهبندی نخست با بهکارگیری مواد طبیعی مانند برگ درختان آغاز و سپس تولید محصولات با مواد بافتنی و ظروف انجام شده است. تخمین زده میشود که شیشه و چوب موادی هستند که حدود ۵۰۰۰ سال برای بستهبندی مورد استفاده بودهاند.
در سال ۱۸۲۳ پیتر دوراند انگلیسی صاحب نخستین حق اختراع برای قوطی فلزی شد به عنوان نخستین بستهبندی ساختهشده از ورقههای فلزی بود. در ادامه در سال ۱۹۰۰ قوطیهای سه قطعهای دو اتصالی مورد استفاده قرار گرفتند. در همین زمان بود که کاغذ و مقوا به عنوان دو ماده مهم در بستهبندی مورد استفاده قرار گرفتند که سپس با ابداع پلاستیک این ماده رفته رفته جایگزین کاغذ و فلز شد.
استفاده گسترده از پلاستیک در بستهبندی پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد. پلیاتیلن در طول جنگ در مقیاس گستردهای تولید شد و پس از جنگ تبدیل به قابل دسترسترین ماده در بازار شد، به طوری که در آغاز جایگزین کاغذ مومی در بستهبندی نان شده بود. از سال ۱۹۷۰ بستهبندی پلاستیکی به سرعت رو به رشد نهاد.
با پیشرفت فناوری و وضعیت کنونی مواد اقتصادی و مناسبتری پا به عرصه صنعت بستهبندی گذاشتند. چرا که در گذشته بستهبندی تنها برای ترابری و محافظت به کار میرفت، اما امروزه با مواد گوناگون موجود، بستهبندی وظیفه و نقش تبلیغاتی برای محصول را نیز بر عهده گرفته است. در نتیجه امروزه بستهبندی جزئی از سیاستهای فروش و بازاریابی است. چرا که این بستهبندی است که بین محصولات مشابهی که در قفسههای فروشگاهها در کنار هم چیده شدهاند، تفاوت ایجاد میکند.
پس از روش طراحی و تولید کالا، بدون شک اصلی ترین عاملی که در جلب توجه مخاطبان حائز اهمیت است، بستهبندی آنها است. با توجه به مطالبی که در این مقاله ذکر شد، در میان گونههای مختلف روشهای چاپ، تنها روشی که میتوان آن را از هر نظر مناسب رقابت در جهان امروز به شمار آورد، روش چاپ دیجیتال است.
در واقع با بهکارگیری این روش، همه مزایای سرعت، دقت، کیفیت، انعطافپذیری و مقرون به صرفه بودن را به طور یکجا در اختیار دارید. بنابراین، اگر تا به حال چندان اشتیاقی به چاپ بستهبندیها و یا دیگر کالاهای تبلیغاتی سفارشی و یا ایجاد تغییر در طرحهای آنها نداشتید، چاپ دیجیتال تجربهای است که نباید آن را از دست دهید!
اهداف بستهبندی محافظت فیزیکی - اشیاء قرار داده شده درون بسته نیاز به محافظت در برابر سایر عوامل مانند ضربه، لرزش، فشار، حرارت و غیره دارند.
لایه و مانع محافظتی - محافظت در برابر عدم ورود اکسیژن، بخار آب، گرد و خاک، اشعه ماوراءبنفش، در بستهبندی مد نظر قرار میگیرند. عدم نفوذپذیری بسته یک فاکتور اساسی و مهم در طراحی بستهبندی است.
در برخی از بستهها از ماده جذبکننده اکسیژن برای کمک به طول عمر بسته و به ویژه محصول درون آن استفاده میشود. فشار هوای تعدیل شده یا کنترل شده نیز در برخی از بستههای غذا گنجانده شدهاست. حفظ کیفیت محتویات درون بسته و طولانی کردن عمر آن یکی از مهمترین وظایف بستهبندی است.
اطلاعرسانی - اطلاعاتی مانند نحوه انبارش و بهکارگیری محصول، ترابری، چگونگی حذف یا نابود کردن بستهها یا محصولات؛ بر روی بستهها چاپشده یا توسط برچسب آنها چسبیده میشوند. همه محصولات غذایی، دارویی، پزشکی و شیمیایی بستهبندی باید با استانداردهای معتبر بینالمللی مطابقت داشته و در برخی موارد با قوانین بینالمللی یا منطقهای یا انجمنی مانند FDA , IMDG code مطابقت داشته باشند.
بازاریابی - بستهبندیها و برچسبها میتوانند توسط بازاریابان برای ترغیب مشتریان بالقوه برای خرید محصول استفاده شود. طراحی بسته یک نمود بیرونی ثابت و مهم برای دوجین از سالها بودهاست. ارتباطات بازاریابی و طراحیهای گرافیکی برای نما دادن به بسته و در بیشتر موارد به عنوان نقطه اصلی فروش بکار برده شدهاند.
ایمنی - بستهبندی نقشی مهم و اساسی در کاهش ریسک امنیتی برای سلامت محموله دارد. بستهها با پوشش مقاومتی مناسب بهتر میتوانند در کاهش آسیب و همچنین جلوگیری از دستبرد به محصول مطلوب واقع شوند.
بستهها میتوانند برای کاهش خطر دستبرد و دسترسی غیرمجاز به کالا، سازماندهی و مهندسی شوند: ساختمان برخی از بستهها برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز عایق مقاومتی دارند و برخی نیز دارای مهر و لاک برای جلوگیری از بازشدن و دستبرد میباشند. بستهها همچنین میتوانند شامل ابزارهایی مانند بستههای زنگدار یا برچسبهای RFID باشند.
سهولت - بستهها باید ویژگیهایی را به همراه داشته باشند که باعث سهولت در توزیع، جابه جایی، نمایش، باز و بسته نمودن دوباره، فروش، استفاده و استفادهٔ مجدد از آن گردند. بستهبندی به سامانه هماهنگی اطلاق میشود که هدف از آن آمادهسازی کالا جهت ترابری، توزیع، انبارش، فروش و مصرف باشد. بستهبندی یک عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری است که در بنیادیترین شکل خود، کارکردهای محافظت، نگهداری، ترابری، اطلاعرسانی و فروش را شامل میشود.
بستهبندی گونهای عملکرد خدماتی است که به خودیخود نمیتواند وجود داشته باشد زیرا به یک کالا نیازمند است. اگر کالایی وجود نداشته باشد بستهبندی نیز وجود نخواهد داشت.
عوامل مؤثر بر بستهبندی الزامات کیفیت مناسب سازگاری بسته با محصول الزامات شرایط محیطی (بهویژه از لحاظ ایمنی) سازگاری با طبیعت و محیط زیست محافظت و نگهداری در برابر آسیبهای مکانیکی در طول توزیع در طول انبارش آسیبهای شیمیایی اکسیداسیون فراریت فاسد شدن اثر متقابل بسته و محصول آسیبهای محیطی میکروبی / حشرات / حیوانات آلوده مشخصات و اطلاعات جاذبههای بازار راحتی مصرفکننده
گونههای بستهبندی بستهها گونههای متفاوت دارند. برای مثال یک بسته انتقالی یا بسته توزیعی گونهای از بستهبندی است که برای حمل در کشتی و جابهجایی در فروشگاه استفاده میشود. برخی مواقع بستهها را بر اساس لایه موجود و عملکرد به دستههای اولیه، ثانویه و… تقسیم میکنند.
بستهبندی اولیه - معمولاً کوچکترین واحد توزیع یا بکارگیری است و نخستین لایه در برگیرنده محصول است که در تماس مستقیم با محصول میباشد و آن را در بر میگیرد.
بستهبندی ثانویه - بیرون از بستهبندی اولیه است – میتواند برای گروهبندی کردن بستههای اولیه باشد. از این نوع بسته بندی بیشتر برای بسته بندی محصولاتی استفاده میشود که نیاز به ارائه به صورت پکی وجود دارد مانند بسته بندی زعفران که بسته بندی ثانویه دارد.
بستهبندی سوم - برای حمل در کشتی و توزیع عمده بکار گرفته میشود. - این بسته بندی صرفا با هدف محافظت از بسته بندی اولیه و ثانویه طراحی میشود. این سه گونه بستهبندی به عنوان راهنمای کلی ارائه شد، ردهبندیهای زیر میتواند مثالی از گونههای بستهبندی و ساختارهای آن باشد.
مواد و چاپ در بستهبندی بستهبندی را میتوان بر اساس مواد اولیه بهکار رفته در تولید بستهبندی طبقهبندی کرد. متداولترین نمونهها عبارتند از:
کاغذ مقوا چوب فلز شیشه پلاستیک تلفیق مواد مختلف و چند لایه
همچنین گونههای بستهبندی را میتوان بر اساس گونه و تکنیک چاپ بهکار رفته در تولید آنها (چاپ روی بستهبندی و عملیات تکمیلی) نیز طبقهبندی کرد:
چاپ افست (خشک و تر) چاپ سیلکاسکرین چاپ فلکسو چاپ گراوور چاپ جوهر افشان چاپ بالشتکی چاپ لترپرس و طلاکوبی
مصارف بستهبندی بستهبندی در صنعت کاربرد فراوانی دارد و به دستههای مختلف تقسیم میشود: بستهبندی ساده و عمومی همچون بستهبندی لوازم منزل جهت جابجایی، گاهی این بستهبندی جنبه زیبایی محصولات را دارد که با بکارگیری از تلفیق صنعت و طراحی بستهبندیهای زیبایی جهت جلب توجه مشتری انجام میپذیرد.
حالت دیگر بستهبندیهایی است که جهت ترابری کالاها انجام میپذیرد که جهت حفاظت کالا در برابر فشارهای احتمالی گرد و غبار رطوبت انجام میپذیرد. در این گونه بستهبندی استحکام بستهبندی از ضروریات میباشد که همچنین باعث چیدمان مناسب تر کالاها در ترابری و انبار کردن میشود بستهبندی مناسب بار، تأثیر مستقیمی با سلامت بار و صرفه جویی در هزینههای ترابری دارد.
اهداف بستهبندی اهداف بستهبندی از یک استراتژی بازاریابی یکپارچه، به منظور جلب توجه خریدار و مصرف کننده تبعیت می کند. بسیاری از مصرف کنندگان پیش از هر گونه خریدی، کالای مورد نظر را با بستهبندی آن قضاوت می کنند.
یکی از اهداف بستهبندی، هویت دهی به محصول است. به عنوان مثال بطری Coca Cola را در نظر بگیرید، برند کوکا فوراً قابل تشخیص است و این محصول را به سمت شهرت جهانی سوق می دهد.
در بسیاری از موارد، تمرکز بر اهداف بستهبندی آنقدر مهم است که هزینه ای بیش از خود محصول دارد تا جایی که برخی از صاحبنظران بازاریابی اعتقاد دارند که بستهبندی باید در بین اهداف چهار P بازاریابی قرار گیرد.
کارتن بستهبندی امروزه بستهبندی توسط کارتن رواج بیشتری یافته و این سبک از بستهبندی یکی از استانداردترین روشها در جهان میباشد، کارتنهای بستهبندی با توجه به اجناسی که در درون آنها برای بستهبندی قرار میگیرند، در ابعاد، اندازهها و گونههای مختلفی طراحی و ساخته میشوند، کارتنهای بستهبندی از لحاظ گونه ساخت نیز متفاوت بوده و از گونههای کارتنی چندلایه گرفته تا پلاستیکی گوناگونی دارند.
مهمترین دستهبندی برای کارتنهای بستهبندی را میتوان در ساختار زیر بیان کرد: کارتن فریت کارتن اسباب کشی کارتن اداری
روش کار و بیس این سه گونه کارتن یکسان بوده و تفاوت اصلی آنها در فناوری ساخت آنها میباشد، برای مثال کارتن فریت بار معمولاً دارای مقاومت بالاتری بوده و در مدلهای ۳٬۴ و ۵ لایه ساخته میشوند. این گونه از کارتن بستهبندی نسبت به ضربه دارای مقاومت بالاتری بوده و طبعاً قیمت بالاتری نیز دارند.
کارتن اداری و کارتن اسباب کشی همسانی بالاتری داشته و فناوری ساخت بسیار شبیهتری دارند، از این گونه کارتنها برای مصارف عمومی مانند بستهبندی لوازم و حمل اسباب و اثاثیه استفاده میشود.
در کارتن فریت بار چون ممکن است بار چند مدت در کارتن باقی بماند برای همین گونه فلوت برای ساخت کارتن باید دارای استحکام بالایی باشد برای همین از فلوت ریز و محکم استفاده میشود ولی در مورد کارتن اسباب کشی قضیه به صورت دیگری میباشد و کارتن به دو صورت میتواند استفاده شود کارتن ۳ لایه برای اجناس سبک و کارتن ۵ لایه برای اجناس سنگین مانند کتاب و شکستنی و در مورد کارتن اداری از دو مدل کارتن در ابعاد بزرگ استفاده میشود و چون وسایل بیشتر سنگین هستند از کارتن ۵ لا استفاده میشود.
برای توضیح بیشتر خدمت شما کارتنها از نظر استفاده در زمینههای مختلف خود درجهبندی میشوند برای مثال برای اسباب کشی از اسباب کشی که کارتنی ۵ لایه با کرافت متوسط میباشد استفاده میشود و برای ارسال بار به بیرون از کارتن ویژه فریت بار که کارتن ۵ لایه با کرافت سنگین و دارای فلوت اضافه استفاده میگردد و همانطور که اشاره شد برای هر گونه بستهبندی کارتن با فلوتینگ مخصوص جنس مورد نظر استفاده میشود.
گونههای جعبهها ساختار جعبههای تلسکوپی جعبههای سینی شکل جعبههای کشویی گونههای بستهبندی صنعتی و تجاری
دستگاههای بستهبندی صنعتی و تجاری در دو گونه خودکار و نیمه خودکار در بازار رواج دارد که برخی از آنها به شرح ذیل است.
که به آن تراژنی یا ترازایی نیز میگویند، به فرایند تزریق یک ژن بُرونزاد (به انگلیسی: Exogenous Gene) به جانداران زنده، گفته میشود. به طوری که جاندار ویژگی جدیدی پیدا کند و آن را به فرزندانش منتقل کند.
در فناوری تولید جانداران تراریخته (ترازایی)، یک یا چند ژن به ژنوم طبیعی جاندار اضافه یا از آن حذف میشود. درصورتی که ژنی از جاندار حذف شود به جاندار حاصل «فروریخته» (به انگلیسی: Knock out) گفته میشود.
تعریف سازمان جهانی بهداشت: گیاهان، جانوران یا موجودات میکروسکوپی گفته میشود که ترکیب ژنتیکی آنها (دیانای) به طریقی تغییر یافته که در طبیعت از راه جفتگیری یا نوترکیبی طبیعی اتفاق نمیافتد. و یا به زبان ساده واژهٔ «تراریخته» ریشه در دستکاری ژنتیک محصولات مصرفی اعم از پوشاک و تغذیه دارد. در واقع محصولاتی که ساختار ژنتیکی آنها با مهندسی ژنتیک تغییر یافته و یک خصوصیت ویژه در محصول ایجاد یا یک خصوصیت از آن حذف شده باشد که این تغییر هرگز در طبیعت نتواند رخ دهد را، تراریخته گویند.
میزان دیدگاهها و پژوهشهای مستند بر سودمند یا زیانبار بودن استفاده از این محصول با یکدیگر برابر است.
تاریخچه اولین جاندار تراریخت در سال ۱۹۷۳ توسط استنلی کوهن و هربرت بویر تولید شد. پس از تولید اولین جاندار تراریخت طی نشست تحقیقاتی، تصمیماتی جهت کنترل و نظارت بر این فناوری نوپا گرفته شد. در نتیجه، دستکاری ژنتیکی به شرطی میتواند صورت بگیرد که در حیطه قوانین مؤسسه ملی سلامت آمریکا باشد.
کاربرد جانداران تراریخت و فروریخت کاربردهای زیادی در پزشکی و زیستفناوری دارند. امروزه بسیاری از پروتئینهای دارویی مانند انسولین، فاکتور ۸ انعقاد خون، هورمونهای رشد و … از طریق این فناوری تولید میشود. جانورانی که زیر تابش پرتو فرابنفش نور تولید میکنند باکتریهای موسوم به «کاندومهای زنده» که جلوی تکثیر ویروس اچآیوی را میگیرند. خوکهای مولد پروتئین اسفناج و بزهای تولیدکننده تار عنکبوت همگی از جانداران تراریخت هستند.
برتریها با اصلاح ژنتیکی میتوان: گیاهان تراریخته بهوجود آورد که به بیماریها، آفتها و حشرات، مقاوم هستند. تولید را در واحد سطح افزایش داده و بخشی مهمی از کمبود جهانی به مواد غذایی را رفع خواهد کرد.
گیاهان خوراکی را به سمومی که برای دفع علف هرز استفاده میشوند مقاوم کرد. مواد غذایی مانند غلات، ذرت، سویا و غیره باعث میشود که بتوان با هزینه، نیروی کار، آبیاری، زهکشی و سموم کمتر، مقادیر بیشتری مواد غذایی تولید شود و با مشکل کمبود غذا در جهان مبارزه کرد.
گیاهان را در شرایط نامساعد محیطی (خشکسالی، سرما و سیل) و همچنین زمینهایی که چندان برای کشاورزی مناسب نیستند (شوره زارها) پرورش داد. مواد غذایی را با بیشترین مقدار مواد مغذی مانند انواع اسید آمینه، پروتئین و ویتامینهای ضروری تولید کرد تا به بهبود سلامت کمک کند. مواد حساسیتزا را در مواد غذایی گیاهی یا حیوانی کاهش داد. زمان بهرهوری و تازه ماندن مواد غذایی را افزایش داد.
مشکلات از مشکلات تراریخته میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
بسیاری از دستکاریهای ژنتیکی به دلایلی مانند تأثیر متقابل ژن جدید و ژنهای میزبان میتواند به تغییرات پیشبینی نشده منجر شوند. نتیجه بسیاری از تغییرات ژنتیکی نامحسوس در طولانی مدت آشکار میشوند. بررسی علمی تغییرات ژنتیک در کوتاه مدت تقریباً ناممکن است. به همین دلیل پژوهش و آزمایشی دربارهٔ بسیاری از بیماریهای متابولیک، سرطانی و ایمنی بسیار سخت است. ژنهای تغییر یافته میتوانند به روشهای گوناگون با ژنهای دیگر گیاهان، میکروبها و جانوران آمیخته شوند.
بیشتر پژوهشها دربارهٔ محصولات تراریخته روی سلول یا حیوان آزمایشگاهی انجام میشود و بررسی عوارض مصرف آن در انسان بسیار محدود یا مشکل است. در اغلب این مطالعات نمیتوان مطمئن بود که باید به دنبال چه عوارضی گشت.
سرمایهگذاری در چنین پژوهشهایی میتواند جهتدار بوده یا نتایج آنها زیر فشارهای غیر علمی بازبینی شوند. به دلیل پتانسیل سیاسی چنین تحقیقاتی پژوهشگران نهادهای پیشرو و معتبر که کمتر نیاز به کمک مالی منابع صنعتی دارند علاقهای به فعالیت در این زمینه نشان نمیدهند.
به فرض، اگر دانههای گندم طوری تراریخته شده باشد که دانهٔ حاصل از آن دیگر قابل کشت نباشد، میتواند کشور را به وابستگی ۱۰۰ درصدی واردات این محصول کند، و این در حالی باشد که واردات دارای ثبات نباشد؛ بنابراین علم در این زمینه باید حداقل در حد شناخت دستکاریهای ژنتیکی پیشرفت کند، چراکه این موضوع سلامتی آینده بشر را تعیین خواهد کرد.
نگرانیها دربارهٔ عوارض تأثیر منفی بر سلامت انسان سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام میکند تاکنون، بیشتر غذاهای تراریخته موجود در بازارهای جهان، ارزیابیهای ایمنی را گذرانده و تأثیر منفی بر روی سلامتی در نتیجه مصرف غذاهای تراریخته وجود ندارد. بر پایه گزارش این سازمان، در توسعه مواد غذایی تراریخته، سه مسئله اصلی بررسی میشود:
۱- حساسیت زایی: توانایی محصولات تراریخته برای ایجاد آلرژی. هیچگونه اثر آلرژی وابسته به مصرف محصولات تراریخته شناخته نشدهاست.
۲- قابلیت انتقال ژنهای تراریخته به دستگاه گوارشی: خوردن غذاهای تراریخته تأثیری بر روی ژنهای مصرفکننده ندارد. تمام غذاهایی که ما میخوریم حاوی ژنها هستند. با اینحال بیشتر آنها در هنگام پخت یا فرآوری از بین میروند و تمام آنها در دستگاه گوارشی متلاشی و تبدیل به ذرات سازنده خود میشوند. رخ دادن جهش ژنتیکی در سلول، چه مفید، مضر یا خنثی، شرایط خاصی میطلبد. مولکولهای DNA موجود در مواد غذایی، توانایی ایجاد جهش بر روی کتابخانه ژنتیکی یاختههای انسان را پیش از تجزیه در دستگاه گوارش پیدا نمیکنند.
۳- ترکیب و تکثیر با گونههای غیر تراریخته طبیعی: چندین کشور استراتژیهای برای جلوگیری از مجاورت رشد گیاهان تراریخته با گونههای طبیعی را اجرا کردهاند. سازمان بهداشت جهانی با همکاری سازمانهای دیگر مانند (فائو)، راهنماها و دستورالعملهای بینالمللی ارزیابی ایمنی غذاهایی تراریخته را توسعه میدهند. در آینده، دستکاری ژنتیکی توانایی تغییر مقدار مواد مغذی غذا را دارا خواهد بود که پتانسیل آلرژی محصولات و میزان بهرهوری صنایع غذا را بهبود خواهد بخشید.
تأثیرات زیستمحیطی برپایه گزارش فائو، تأثیرات عناصر زیستی جدید بر روی محیط، برای شناخته شدن به سالها و دههها زمان نیاز دارند. بحث روی تأثیرات زیستمحیطی محصولات تراریخته در حال افزایش است. گونههای تراریخته بهرهوری و میزان محصول را افزایش میدهند، مغذی ترند، و میتوانند در برابر کمبود مواد خاک، زمینهای قابل استفاده و کمبود آب که از چالشهای آینده است، بهتر پاسخگو باشند.
مطالعات در مورد تأثیر این گونهها و برهمکنش آنها با گونههای گیاهی وحشی در طبیعت متمرکز است. رقابت این گونههای گیاهی مقاوم تر با گونههای طبیعی و بومی یک منطقه میتواند به محو شدن گونههای وحشی بومی و احتمالاً برهم خوردن توازن در چرخههای طبیعی یک منطقه شود که برای جلوگیری از آن باید بر چگونگی کشت و ورود گونه تراریخته به یک منطقه خاص نظارت شود.
لیست ماشین آلات و تجهیزات صنایع بسته بندی مواد غذایی
پرکن، ساخت پرکن، تولید پرکن، قیمت پرکن، پرکن دست دوم، فروش پرکن، خرید پرکن، سازنده پرکن، طراحی ساخت تولید پرکن، شرکت سازنده پرکن، ماشین آلات پرکن، دستگاه پرکن، لیست قیمت پرکن، انواع پرکن، پرکن صنعتی، پرکن خانگی، پرکن گریس، پرکن تک نازل، پرکن تک نازله، پرکن اتومات، پرکن نیمه اتومات، پرکن دو نازله، پرکن چهار نازله، پرکن شش نازله، پرکن سیلندر پیستونی، پرکن ثقلی، پرکن پمپی، پرکن مایعات رقیق، پرکن مایعات غلیظ، پرکن ماست، پرکن ماست موسیر، پرکن رنگ، پرکن چسب، پرکن پنیر، پرکن عسل، پرکن خامه، پرکن مربا، پرکن رب گوجه فرنگی، پرکن سس مایونز، پرکن سس کچاپ، پرکن توزین دار، پرکن روتاری، پرکن خطی، پرکن گریس، پرکن بشکه، پرکن گالن،
پرکن مایعات، دستگاه پرکن، دستگاه پر کن مایعات، دستگاه پرکن مایعات رقیق، پرکن مایعات غلیظ، دستگاه پر کن مایعات اتوماتیک، پرکن مایعات دستی، پر کن مایعات تمام اتومات، پرکن مایعات تک نازله، پرکن مایعات چهار نازله، پرکن مایعات 4 نازله، پرکن مایعات خانگی، پرکن مایعات صنعتی، پرکن مایع ظرفشویی، دستگاه بسته بندی مایعات، پرکن مایع دستشویی، دستگاه پرکن رب شیشه ای و قوطی، دستگاه پرکن انواع سس