خدماتی که که انجام می دهیم؟
ما که هستیم و چه میکنیم؟
تولید انواع رنگ های اپوکسی، پلی اورتان
انواع سازه های فلزی و بتنی
سال تجربه
تولید انواع رنگ های صنعتی، اپوکسی، پلی اورتان
پروژه موفق
سندبلاست و رنگ آمیزی سازه های فلزی
بالابر به ماشینی گفته میشود که به منظور حمل بار و نفر، یا کار در ارتفاع یا در خطوط تولید جهت انتقال بار و هم سطحسازی به کار میرود.
بالابرها از مکانیزمهای مختلفی برای بالابری استفاده کرده و تفاوتهای اساسی با بالاکشندهها و جرثقیلها و لیفتراکها دارند.
نیروی بالابری توسط انواع مکانیزمها مانند آکاردئونی یا قیچی، پانتوگراف، تلسکوپ و… در دستگاههای مختلف ایجاد میگردند که هریک با توجه به نوع کاربرد و نیاز مشتری طراحی میگردند.
درهریک از این بالابرها عوامل تعیینکنندهای همچون ظرفیت، ایمنی، محیط کاری، نوع کاربرد و قیمت تمام شده دستگاه، نوع مکانیزم را مشخص مینماید.
در ایران به وینچهای ساختمانی که برای بالا کشیدن مصالح به طبقات استفاده میشود به اشتباه بالابر میگویند.
بالابرها به دو دسته کلی تقسیم میشوند:
بالابرهای سیار
جهت کار در ارتفاع یا انتقال بار و نفر و انجام امور خدماتی، رنگ آمیزی، ساخت سازهها و ساختمانها، نصب تجهیزات، نگهداری تأسیسات و… کاربرد دارد.
بالابرهای سیار میتواند خودکششی یا از نوع هلی یا push around باشد.
تأمین نیروی حرکتی بالابرهای خودکششی میتوانند بهصورت دیزلی یا برقی باشند و این امکان را به اپراتور میدهد به جای هل دادن به راحتی با جوی استیکی که در سبد تعبیه شده دستگاه را جابهجا کرده و به محل مورد نظر انتقال دهد این مزیت بالابرهای خودکششی نسبت به بالابرهای هلی است.
لازم است ذکر شود در اکثر اوقات برای جا به جایی بالابرهای هلی نیاز به چند نفر نیروی انسانی است. با توجه به نوع دسترسی به دو دسته تقسیم میشود:
الف- بالابرهای سیار با دسترسی عمودی :
این نوع بالابر فقط به صورت عمودی توانایی حمل بار و نفر داشته و به کار میرود.
متداولترین این نوع دستگاهها، بالابرهای هیدرولیکی آکاردئونی
(قیچی - Scissor Lifts) و ستونی آلومینیومی است که جهت دسترسی در ارتفاعات مختلف ساخته میشود.
ب- بالابرهای سیار با دسترسی عمودی و افقی :
به این بالابرها اصطلاحاً بوم لیفت گفته میشود که در نوع هیدرولیکی مفصلی و هیدرولیکی تلسکوپی یا ترکیبی به بازار عرضه میگردد.
این مدل دستگاهها معمولاً به منظور کار در ارتفاعهای زیاد، جهت جابجایی نفر و دسترسی به نقاط جانبی در ارتفاع کاربرد دارند و به دلیل استفاده از مکانیزم هیدرولیک دارای ایمنی مناسب است.
هریک از این نوع بالابرها نیز میتواند به صورت قابل یدک، نصب شده بر روی کامیون یا خود محرک به بازار عرضه شوند.
بالابرهای ثابت
بالابرهای ثابت معمولاً در خطوط تولید، انبارها و… جهت جابجایی بارهای سنگین، تخلیه و بارگیری از خودرو و همسطحسازی کاربرد دارند.
این نوع بالابرها با مکانیزمهای مختلف هیدرولیکی، زنجیری، کابلی یا به صورت ترکیبی ساخته میشوند که در این میان بالابرهای هیدرولیکی ثابت با مکانیزم قیچی ایمنترین آنها و بالابرهای کابلی به دلیل احتمال قطع کابل، خارج شدن از قرقره وینچ یا گیر کردن اشیا و اندام بدن میان کابل و وینج، خطر آفرینترین آنها به حساب میآید.
دراینجا انواع بالابرهای هیدرولیکی ثابت که دارای ایمنی مناسب نسبت به دیگر مدلهای معرفی شده هستند توضیح داده شدهاست.
این بالابرهای ثابت معمولاً نیاز به یک چاهک داشته که در زمان جمع شدن، دستگاه درون آن قرار گرفته و با زمین همسطح شود.
الف- بالابر ثابت هیدرولیک جک مستقیم :
در این مدل جک هیدرولیک مستقیماً به میز بار متصل بوده و آن را به سمت بالا هدایت میکند. در این حالت جک در زیر پلاتفرم قراردارد.
ب- بالابرهای ثابت آکاردئونی:
در این حالت مکانیزم قیچی توسط جک هیدرولیک باز شده و ارتفاع مورد نیاز را تأمین مینماید.
پ- بالابرهای ثابت زنجیری و کابلی هیدرولیکی:
در این حالت چرخ زنجیر یا قرقره کابل توسط جک هیدرولیک نیمی از کورس حرکت را طی کرده و نیرو توسط زنجیر یا کابل به میز کار انتقال پیدا میکند و کل مسیر را طی مینماید.
بالابرهای قابل یدک
این نوع از بالابرها با قابلیتهای چندگانه جهت استفاده در محیطهای داخلی و خارجی با دسترسی ارتفاع ۵ الی ۲۲ متر تولید شده و یکی از بهترین انواع بالابر، برای استفادههای حرفهای و یدک کشیدن در مسافتهای طولانی به حساب میآید.
حجم کم و سبک بودن این ماشینها به همراه چرخهای خودرویی استفاده شده در آن، این امکان را فراهم میکند تا به هر سایت کاری و سطوح ناهموار خاکی و شنی یدک کشیده شود.
جکهای جانبی آن قابلیت تعادل و تثبیت حتی روی زمینهای ناهموار را دارند.
بالابرهای قابل یدک در انواع تلسکوپی، مفصلی، مفصلی-تلسکوپی و آکاردئونی موجود هستند.
ظرفیت این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم تا ۴۰۰ کیلوگرم متغیر است.
بالابرهای ستونی یا ریلی (Aluminum mast Platforms)
این بالابرها سبک، کم حجم و طراحی شده جهت محیطهایی با سطوح کف با مقاومت پائین و شکننده است.
این نوع پلاتفرمهای الکتریکی جهت محیطهای داخلی با سطح هموار مورد استفاده قرار میگیرد.
بالابرهای هیدرولیکی تک ریل از ارتفاع ۷ الی ۱۴ متر موجود است، بسیار سبک بوده و قابلیت جابجایی بسیار آسان و قیمت پایینتر دارند ولی در عوض در مقایسه با دیگر بالابرها از ظرفیت کمتر، تکانهای بیشتر، ارتفاع بسته شده بیشتر و عمر کمتری برخوردارند.
برخی از انواع ۲ ریل و ۴ ریل نیز برای ارتفاعات بالاتر وجود دارند که در مقایسه با مدلهای تک ریل از نوسانات کمتری برخوردار است و سکوی کار وسیع تری دارد.
بالابرهای عمودبر (Vertical Masts)
پلاتفرمهایی ایدئال جهت استفاده در مکانهای با دسترسی سخت هستند.
بالابرهای عمودبر به صورت مستقیم از ارتفاع ۶ تا ۱۰ متر صعود مینمایند.
این بالابرها عمدتاً جهت کارهای تعمیر و نگهداری و استفاده در انبارها و فروشگاهها مورد استفاده قرار میگیرند.
این بالابرها قابل استفاده در محیطهای داخلی و خارجی بوده و با استفاده از لاستیکهای non-marking هیچگونه ردی از خود روی کف محیط کار باقی نمیگذارند.
بالابرهای عنکبوتی(Spider Lifts)
بالابرهای عنکبوتی به صورت قابل توجه قابلیت کار در ارتفاع را افزایش میدهند.
نیاز به فضای کم و ارتفاع دسترسی بالا این بالابرها را قادر میسازد تا از هر مانعی برای رسیدن به محل کار به راحتی عبور نمایند.
عرض کم این نوع بالابر در هنگام بسته شده عبور از دربها را ممکن ساخته و در مدلهای دارای شنی پلاستیکی عبور از سطوح ناهموار خاکی، چمن و حتی بالاروی از پله امکانپذیر است.
نیروی محرکه قدرتمند، قدرت مانور بالا و توزیع وزن مناسب را در این بالابرها تضمین مینماید.
طراحی ویژه جکهای جانبی اجازه استفاده از بالابر را تا شیبهای ۴۰ درجه به این دستگاهها میدهند.
الواتورهای کاسهای یا بالابرهای کاسهای (BUCKET ELEVATOR)
شامل انتقال دهندههای سقفی الوارهای قفسهای همگی انتقال دهندههایی هستند که دارای باند کششی میباشند و برای حمل بار به صورت عمودی یا شیبدار به کار میروند و مخصوص حمل مواد مختلف از جمله مواد پودری دانهای و کلوخهای مانند سنگ خرد شده سیمان. گندله آهن. کلینکر شن زغال سنگ مواد شیمیایی حبوبات آرد و غیره میباشند.
این بالابرها بهطور وسیعی در حمل مواد ساختمانی مراکز صنعتی شیمیایی مراکز تولیدی کارگاههای ذوب فلزات و مراکز صنعتی غذایی و… بکار برده میشوند.
الواتورها قادرند مواد را تا ارتفاع بالای ۵۰ متر منتقل کنند و تا ظرفیت ۴۵۰متر مکعب بر ساعت میتوانند مواد را حمل نمایند.
حساسیت ویژه الواتورها در بارگذاری بیش از حد مجاز آنها است که نتایج مضری به بار میآورد.
از نقاط ضعف آنها اینست که بارگذاری باید به روش یکنواخت در آنها صورت گیرد.
قسمتهای تشکیل دهنده الواتور
قسمت حمل بار که به آن باکت یا کاسه میگویند
باند کششی که قدرت محرک را برای حمل مواد به قسمت حملکننده بار منتقل مینماید که ممکن است تسمه لاستیکی یا زنجیری باشد
تکیه گاهها و قسمتهای میانی شامل پولیها رولرها و چرخ زنجیرها
دستگاه TAKE UP برای ایجاد کشش اولیه در قسمت کششی
واحد محرک که برای ایجاد حرکت در قسمت کششی به کار میرود.
قاب یا محفظه سیستم
براساس متد بارگذاری الواتورها به چند نوع تقسیمبندی میشوند:
- الواتور سرعت زیاد با تخلیه گریز از مرکز
- الواتور سرعت کم با تخلیه نیروی ثقل که با منحرف نمودن پولی بالا از راستای الواتور عملی میگردد
- الواتور کم سرعت با تخلیه نیروی ثقل که توسط منحرف نمودن مسیر برگشت عملی میگردد
- الواتور باسرعت کم با باکتهای پیوسته
- الواتور سرعت کم با تخلیه داخلی
تقسیمبندی کاسه الواتور
مدل عمیق یا DEEP
مدل کم عمق یا SHALLOW
مدل Vشکل
مدل عمیق برای مواد خشک با سیالیت خوب کاربرد دارد. لبه کاسه در این مدل دارای زاویه ۶۵ درجه میباشد.
مدل کم عمق برای مواد تر و موادی که سیالیت کمی دارند به کار میرود زاویه لبه کاسه در این مدل ۴۵ درجه میباشد.
باکتهای کم عمق فقط در الواتورهایی که دارای فاصله بین باکتها میباشند استفاده میشود.
باکتهای Vشکل فقط در الواتورهای پیوسته برای حمل مواد کلوخهای حجیم و مواد ساینده استفاده میشوند.
جنس کاسه الواتور میتواند فلزی یا پلاستیکی باشد.
کاسههای فلزی نیز بنابر شرایط کاری و در تماس با مواد ساینده میتوانند از ورقهای فولادی ضد سایش ساخته شوند که عمر کارکرد آنها را بالا میبرد.
همچنین در مواردی که قاشقک الواتور با مواد اسیدی و خورنده در تماس است از انواع ورق استیل ساخته میشوند.
قسمت کششی در الواتور
تسمه یا زنجیر قسمت کششی یک الواتور میباشد.
تسمههای منسوج لاستیکی که در نوار نقالههای لاستیکی کاربرد دارند در الواتورها نیز استفاده میشوند.
باکتها توسط پیچهای با سر مخصوص به تسمه بسته میشوند سر پیچها پایینتر از سطح تسمه قرار میگیرد تا هنگام عبور از روی پولی با آن تماس پیدا نکنند پهنای تسمه باید ۳۵ تا ۴۰ میلیمتر از پهنای باکت بیشتر باشد.
به منظور افزایش طول عمر سرویس یک لایه از مواد فشرده باید بین باکت وتسمه قرار گیرد تا محل تماس آنها را افزایش داده و تنش اعمالی کاهش یابد.
همچنین وجود این لایه از قرار گرفتن هر قطعه سخت و ساینده در بین باکت و تسمه که هنگام عبور از دور پولی در بین ان فشرده میگردد جلوگیری میکند.
پهنای تسمه از بین مقادیر ۱۵۰-۲۰۰-۲۵۰-۳۰۰-۴۰۰-۵۰۰ انتخاب میشود.
تسمههای از نوع تقویت شده با کابلهای فولادی نیز استفاده میشود.
زنجیرهایی که در الواتورهای زنجیری استفاده میشوند از نوع Round Link Chainبرای ظرفیتهای بالا و معمولی و Flat Link Chainمیباشند.
در نوع زنجیری باکتها توسط گیرهها وکرپیهای مخصوص پیچ و مهره یا توسط پرچکاری بسته به نوع زنجیر متصل میگردند.
برای پهنای بالای ۳۲۰ میلیمتر از دورشته زنجیر به موازات هم که میتواند به دیواره پشت باکت یا به دیوارههای کناری باکتها متصل شود استفاده میشوند.
انتخاب وسیله کشش (تسمه یا زنجیر) بستگی به ظرفیت الواتور ارتفاع و ماهیت مواد حمل و دمای محیط دارد.
تسمههای منسوج لاستیکی باکتها را با استحکام کمتری نگاه میدارد و دارای تحمل کمتری نسبت به زنجیر دارد ولی دارای قابلیت سرعت بیشتری بوده و سایش و استهلاک کمتری نسبت به حالتی که با زنجیر مواد حجیم وساینده را حمل میکنیم دارا میباشد.
بنا به دلایل بالا تسمهها اصولاً در الواتورهای با سرعت بالا و ظرفیتهای کم یا متوسط تا ۸۰ متر مکعب بر ساعت و تا ارتفاع ۲۵ تا ۴۰ متر کاربرد دارند.
این نوع الواتورها برای حمل مواد پودری کلوخهای ریز و با سنگینی متوسط و کم استفاده میشوند.
زنجیرها در ظرفیتهای بالا و برای حمل مواد کلوخهای درشت و سنگین و مواد داغ که ممکن است به تسمههای لاستیکی صدمه بزنند استفاده میشود سرعت الواتورهای تسمهای بین 0.8-2.5 m/sec و برای زنجیری بین 0.4-1.25 m/secمیباشد.
محفظه الواتور
شامل قسمتهای فوقانی – تحتانی وبدنه میانی میباشد واحد محرک ودستگاههای متعلق به آن در قسمت بالای الواتور جای میگیرند.
محفظه میتواند به صورت کششی یا فشاری در نظر گرفته شود در نوع فشاری کلیه نیروها که شامل وزن محفظه و واحد محرک و نیروهای وارد بر یاتاقانها میگردد بر قسمت تحتانی محفظه وارد میگردد.
در نوع کششی یاتاقانها و واحد محرک توسط پایههایی از قسمت فوقانی آویخته قرار میگیرند محفظه پایینی الواتور شامل ناودانی تغذیه میباشد برای مواد نمناک در وضعیت بالاتری قرار گرفته و دارای شیب ۶۰ درجه میباشد و برای مواد با سیالیت زیاد ناودانی در قسمت پایینتر و با شیب ۴۵ درجه در نظر میگیرند.
در دیوارههای پایین محفظه دریچههایی تعبیه میگردد تا امکان تعمیر و بازدید الواتور فراهم گردد قسمت میانی محفظه از ورقههای آهنی با ضخامت ۲ تا ۶ میلیمتر تشکیل مییابد و دارای لبه هاییست که امکان اتصال پیچ ومهرهای را به قسمتهای دیگر فراهم میکند قسمتهای متعدد محفظه دارای ارتفاع ۲تا۲/۵ متر میباشد وبا پیچ بهم وصل میشوندبخش میانی دارای رولیکهای راهنما میباشد که تسمه یا زنجیر را هدایت کرده از حرکت موجی آنها جلوگیری مینماید.
عمل Take Up که برای کشش اولیه الواتورها انجام میشود به صورت پیچی ویا وزنهای ویا هردو با هم صورت میگیرد سیستم Take Up درکنارههای پایین محفظه قرار میگیرد.
این عمل از سرخوردن تسمه روی پولی یا زنجیر روی چرخ زنجیر و حرکت موجی قسمت کششی جلوگیری میکند.
واحد محرک
که شامل الکترو موتور و کوپلینگ میباشد کوپلینگها در الواتورها کاربرد مهمی دارند مسئله حادی که در الواتورها وجود دارد مصرف جریان برق زیاد در هنگام راهاندازی سیستم میباشد انتخاب کوپلینگ هیدرولیکی برای الواتورها مشکل بالا را برطرف مینماید.
استفاده از کوپلینگهای هیدرولیک دارای مزایای زیر است:
استفاده از کوپلینگ هیدرولیک تحت بار ناگهانی موتور آسیب نخواهد دید
اتصالات مکانیکی کاهش مییابد این به دلیل انتقال حرکت توسط جرم سیال از قسمت محرک به قسمت رانده شده اتفاق میافتد
میتوان بهجای یک موتور الکتریکی مخصوص و گرانقیمت از یک موتور معمولی با توان استارت عادی بهره گرفت.
بالابر متحرک ماشین متحرکی است که از حداقل یک پلتفرم کار به همراه کنترل و یک دکل یا ساختار قابل گسترش به همراه شاسی برای دسترسی و کار در ارتفاع تشکیل شده است.
انواع مختلفی از بالابرهای متحرک برای کار و دسترسی به ارتفاع در شرایط کاری مختلف وجود دارد که میتوان به بالابرهای آکاردئونی یا بالابر قیچی، بالابر تلسکوپی، بالابر مفصلی، بالابر ستونی، بالابر ریلی، بالابر کامیونی، بالابر یدککش، بالابر عنکبوتی و غیره اشاره کرد که تحت عنوان کلی بالابر صنعتی یا بالابر هیدرولیکی شناخته میشوند.
در بالابرهای متحرک از حسگرهای مختلفی برای ایمنی بالابر استفاده میشود بعضی از این حسگرهای شامل: سنسور شیب
این حسگر جهت سنجش زاویهٔ شیب در دستگاهها بکار میرود.
وظیفه این سنسور بسیار حیاتی میباشد به محض اینکه شیب در حین حرکت یا حرکت در ارتفاع تغییر نمایید و بیش از کمیت استاندارد باشد، دستگاه کلیه حرکات را متوقف و قطع نموده و تنها به اپراتور اجازه پایین آمدن در پایینترین سطح را داده تا اپراتور با تغییر موقعیت دستگاه به شیب مناسب همراه با پایداری در ارتفاع مورد نظر دست یابد.
سنسور وزن
لود سل یک نوع حسگر الکترونیکی برای اندازهگیری وزن و نیرو است که در انواع کششی، خمشی، فشاری و پیچشی ساخته شدهاست.
عملکرد این حسگرها به اینگونه است که به محض آنکه وزن داخل سبد بیشتر از استاندارد در نظر گرفته شده مختص آن دستگاه باشد، چراغ مربوط به اضافه بار شروع به چشمک زدن و آژیر مربوط به آن تا زمان رسیدن به وزن ایدهآل ادامه خواهد داشت و به کاربر تنها اجازه پایین آوردن بالابر داده میشود.
بالابرهای متحرک توسط شرکتهای مختلفی در ایران و جهان تولید میشوند. یکی از معروفترین برندهای تولیدکننده بالابر در جهان شرکت هالوت فرانسه میباشد.
بالابر پله (stairlift)
یا صندلی بالابر پله را میتوان به نوعی در گروه آسانسورها طبقهبندی کرد.
صندلی متحرک وسیلهای است که دارای یک صندلی تاشو یک موتور گیربکس کوچک و یک ریل است که همگی اینها در کنار هم ابزاری را میسازند که جهت جابجایی افراد ناتوان در ساختمانهای عموماً دوبلکس کاربرد دارد.
از اولین کمپانی های تولید کننده این دستگاه ها میتوان به شرکت آمریکایی Inclinator اشاره نمود که در دهه 1930 تبلیغ و به فروش رفتند.
این محصول روی دیوار یا نرده راهپله نصب میشود و با استفاده از جریان برق، فرد را در پلهها جابهجا میکند.
استفاده از بالابر پله مدل نفربر بسیار آسان است و افراد تنها با فشردن دو کلید میتوانند از پلهها استفاده کنند.
این محصول روی یک ریل فلزی نصب میشود و به همین خاطر نصب آن به تخریب ساختمان یا دیوارهای راهپله نیازی ندارد.
این بالابر ها در دو نوع برق ac و dc تولید میشوند که در نمونه های dc معمولا به صورت باتری دار میباشند.
جَرثَقیل یک ابزاری است برای بلند کردن و جابهجایی بارهای سنگین.
این وسیله که با تغییر شکل حرکت دورانی به حرکت مستقیمالخط و استفاده از خواص اهرمها میتواند با نیروی کم اجسام بسیار سنگین را بردارد، از دیرباز مورد استفادهٔ بشر بوده و استفاده از آن بسیار فزونی یافتهاست برخلاف سابق دیگر نیروهای وارد بر آن نیروی انسانی نیست بلکه از نیروهای آب و الکتریک و سایر نیروهای موجود در فیزیک استفاده میشود.
اجزاء اصلی هر جرثقیل عبارت از یک میلهٔ بلندی است که بر سر آنی قرقره ای قرار دارد و انتهای آن به محوری استوار در بدنه ای متصل است و این محور بر پایه ای مستقر است که آن میتواند در حول خود حرکت دورانی کند.
علاوه بر این میله در هر جرثقیل یک طناب و چرخ بکار است که سر طناب پس از امتداد در طول میله و گذشتن از قرقره آزاد میشود و با چنگکی که با آن متصل است میتواند بارها را بردارد و سر دیگر آن به محور آن چرخ بسته شدهاست یعنی چرخی که با حرکت دورانی آن میتوان طناب را به حرکت درآورد و بار را بلند کرد.
تا اینجا کار دستگاه فقط بلند کردن اجسام است، ولی چون تخلیه یک جسم همواره در نقطهٔ دیگر بهعمل میآید. از این رو میباید بتواند در حول پایهٔ خود به حرکت دورانی درآید برای این منظور پایه ای که میله به آن متصل است و اجزای جرثقیل به روی آن قرار دارد طوری ساخته شده که قابل چرخش در حول خود است و برابر این چرخش بازپس از بلند شدن از نقطهای در نقطهٔ دیگر فرود میآید.
دستگاه جرثقیلها امروزه بر روی ارابههای با چرخ بدون زنجیره یا با زنجیره چون تانکها یا با چرخهای چون لوکوموتیو قرار دارد تا بتواند در انواع مسیرها سیر کند.
نامها
جَرِّ ثَقیل واژهای عربی است که جزو اول آن «جر» به معنی به سمت خود کشیدن و جزو دوم آن «ثقیل» به معنی سنگین است.
واژه جرثقیل در قدیم در اصل نام دانشی بود که در آن قواعد کشیدن و برداشتن بارهای گران بررسی میشد.
این واژه سپس به دستگاهی گفته شد که برای بلند کردن و جابجا کردن بارهای سنگینی بکار میرود.
شکل دیگری از نام این وسیله، جَرِّ اِثقال است که جزو دوم آن جمع ثقل و به معنی بارهای گران است.
بدین ترتیب جراثقال یعنی «کشیدن بارهای گران».
برابرهای فارسی این واژههای عربی، سَنگینبَر یا گِرانبر است.
تاریخچه
سنگینبرهای اولیه که حدود ۴۰۰۰ سال پیش و در تمدن مصر باستان برای جابهجایی آب مورد استفاده قرار میگرفتند به شادوف معروف بودند.
نحوه کار شادوف به این صورت بود که برای تعادل در یک طرف، وزنهٔ تعادلی و در انتهای دیگر بازوی گردان که آب یا کالا را جابهجا میکردند قرار داشتهاست.
قسمتهای تشکیل دهنده این دستگاه چوبی عبارت بودند از:
یک تکیهگاه افقی
دو تکیهگاه عمودی
یک بازوی گردان
استفاده از نمونههای اولیه جرثقیل در سایر ملل نیز شایع بودهاست.
به عنوان مثال شواهد باستان شناسان بیانگر این مطلب است که شش قرن پیش از میلاد مسیح یونانیان از وسایلی چوبی برای حمل وسایل سنگین استفاده میکردند.
رومیها نیز در ساختار جراثقال یونانیها تغییراتی ایجاد نمودند و از آن در ساختوساز استفاده میکردند.
جرثقیلهایی که رومیان از آن استفاده میکردند به ترِدویل معروف است.
در قرن شانزدهم میلادی برای افزایش طول باربرداری جرثقیل، قسمت بازوی متحرک به قسمت بالابرنده یا بازوی اصلی اضافه شد.
با انقلاب صنعتی استفاده از جرثقیلها برای حمل بار در بنادر رونق گرفت.
در سال ۱۸۳۸ ویلیام آرمسترانگ کارخانه دار و تاجر انگلیسی جرثقیلی ساخت که با قدرت آب کار میکرد.
یکی از جرثقیلهای او توسط نیروی دریایی ایتالیا در سال ۱۸۸۳ مورد استفاده قرار گرفت.
این دستگاه تا اواسط دهه ۱۹۵۰ برای فعالیتهای گوناگون استفاده میشد و هنوز با گذشت چندین دهه در شهر ونیز ایستادهاست.
انواع جرثقیل
در بیشتر پروژههای عمرانی جرثقیل برجی (به انگلیسی: Tower crane) بیشترین کاربرد را دارد.
جرثقیلهای مرسوم امروزی عبارتاند از:
جرثقیل برجی یا تاورکرِین - معمولاً در ساختمانهای مرتفع مورد استفاده قرار میگیرد و به سه صورت بر روی زمین نصب میشود.
جرثقیل سیار - به دو صورت ثابت با نصب جک (کفی یا بدون کفی، خودروبر و غیره) یا سیار کارگاهی (با بار) عمل میکند.
جرثقیل سقفی - در سالنهای صنعتی، تولیدی یا سایر خطوط (انبار، تعمیر و غیره) در ارتفاع بر روی خطوط باربر کناری قابل نصب است و عموماً به دو شکل جرثقیل سقفی تک پل و جفت پل مورد استفاده قرار میگیرد.
جرثقیل شناور
جرثقیل دروازهای - به دو صورت دروازهای و نیم دروازهای قابل استفاده است.
جرثقیل های دروازه ای در دو نوع سازه تک پل یا دو پل ساخته می شوند.
جرثقیل بازویی - به دو صورت بازویی (دیواری) یا ستونی بازویی قابل استفاده در صنایع است.
جرثقیل آویز - درسالنها و مکانهای با محدودیت ارتفاع و خطوط مونتاژ سری (خودروسازی و…) در ظرفیت تا ۵ تن قابل استفاده است.
جرثقیل بازویی - این جرثقیل ها امکان چرخش از 180 تا 360 درجه را دارند.
در محیط های کاری و فضای باز مورد استفاده قرار میگیرند و قابلیت بارگیری تا 10 تن را دارند.
جرثقیل نیم دروازه ای- نوعی جرثقیل دروازه ای است که در محیط کاری و فضای باز مورد استفاده قرار میگیرد.
این جرثقیل بر روی یک پایه استوار است.
جرثقیل خاص - بهصورت ترکیبی از گروههای قبلی استفاده میشود و در موارد استفاده خاص مانند پشته کردن و غیره کاربرد دارد.
طناب جرثقیل
به منظور بلند نمودن بار در کارگاهها، بسته به نوع فعالیت از طنابهایی با جنسهای گوناگون استفاده میشود:
- زنجیر ساخته شده از آلیاژ فولادی
- طناب سیمی
- نایلون
- پلی استر
- الیاف مصنوعی
- طناب فیبری طبیعی و مصنوعی